FRTA KNOWLEDGE

Scripta manent, verba volant

Get Adobe Flash player

Jaar 2011

 

 

 

 

 

 

16 & 17 september 2011 Hellendoorn Rally

 

HELLENDOORN =Over & Uit!

 

Alle voorbereidingen zijn er getroffen om van de rally der rally’s een succes te maken. De Volvo is op en top nagekeken en zelfs aan het onderhoud op het service terrein kon het niet beter. Gerard Mulder van Svenska Bildelar te Lienden was de technische man. Samen met Nick kennen ze iedere Volvo van binnen en buiten. Ook de racenotes klopten op de meter. Michel en ondergetekende waren er helemaal klaar voor. De start op vrijdagavond met traditioneel de Luttenbergring was dan ook een inkomer voor het team. Het liep vlot. De 3 proeven werden afgewerkt en het team lag precies 1,3 seconden voor op de nummers 2 en 3. De volgende 3 proeven gingen als een speer. Er werd meer gas gegeven en korter aangeremd. De nacht werd afgesloten in het Parc ferme te Hellendoorn. De eerste slag was geslagen. We stonden op plek 1. Om 02.00 uur slapen.

 

De volgende ochtend om 09.07 uur uit het Parc Ferme en na een alcoholtest bij de start, op naar de service. Nu moest het gaan gebeuren. Proeven 7, 8, 9 en 10 komen er aan en vooral proef 7 & 9 was een van de favorieten van Michel. En dat bleek. Op deze proef reden we de klinkers uit de weg en het zand op het onverhard bleek niet te bestaan. Door slim rijden en navigeren scoorden we de 31e tijd overall. We waren die proef zelfs sneller dan menige Nissan 350Z. Na 10 proeven bleken we meer dan 3.00 minuten te hebben aan voorsprong.

 

De Volvo ging echter beroerd lopen. Op de service is alles vervangen aan bougies, electronische ontsteking en zelfs de gehele bekabeling. En de Volvo liep weer als de brandweer.

 

Proeven 11, 12, 13 en nog een keer in de herhaling gaven zelf vertrouwen. Lange halen onverhard, onze specialiteit. En dat bleek op proef 11, daar liep de Volvo zo hard dat we ruim 30 seconden uitliepen op de concurrentie van de Volvo cup. Tot de tweede ronde; nu het onverhard op met meer dan 170 km per uur. De Volvo stoof erover en bij de Links 2 was er ineens de olie geur. De versnelling wilde niet meer, geen overbrenging meer en overal olie. De Volvo was bij post 8 gestopt!. Het was Over & Uit.

 

 

Geen uitzicht meer op het Nederlands kampioenschap binnen de Volvo cup. Geen punten en dat drie keer op rij. In vette letters BALEN. Oorzaak is bekend. De Volvo heeft een steen geraakt en die heeft het gehele differentieel huis open gereten. Dus geen overbrenging meer, geen aandrijving meer.

 

Het seizoen zit erop. Misschien nog hier en daar een losse dagzege proberen te pakken, maar meer zit er niet in. Volgend jaar weer een kans, of misschien toch iets anders………… wie weet.

 

Zie voor het persbericht over de rallyflow van Fred Roelfsema, onderstaande link:

http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=27903

 

 


 

4 september 2011 Amsterdam Short Rally

 

Hoe wordt een bedrag van € 1,10 je fataal?.

Dit zou de rode draad kunnen zijn in de gehele Amsterdam Short Rally 2011.

 

Deze zaterdag vroeg op om rond de klok van 07.00 uur de documenten controle te bezoeken. Zonder controle geen route en geen start.

 

De beide proeven snel en grondig verkent. Zonder enig probleem de notes uitgeschreven en alles keurig nog een keer gecontroleerd. De starts en de proeven gaan uitstekend. Ondanks de smalle doorgangen en nauwe bochten, of in rallytermen de knijpers gaat het goed. Michel rijdt de sterren van de hemel en halverwege de rally liggen we ruim voor met 54 seconden.

 

Het weer is uitstekend, niet te warm, geen regen of het moet af en toe het spetje zijn op het raam. Proef 7 gaat sneller dan verwacht. Alles loopt op rolletjes en de laatste proef, proef 8 Coentunnel komt er aan. Nog even wachten en dan van start. Het gaat zo snel dat we de Volvo van de collega al inrijden en achterop komen. Michel is uiterst geconcentreerd, want alles hangt af van de laatste hairpin bochten Een links en dan een rechts.

 

2011-amsterdam-kp7-113 400 x 300.jpg - 59.06 Kb

 

 

Voor meer foto's en rally nieuws zie: http://robinv-web.nl/

 

Remmen, sturen, terugschakelen…….. stil komen te vallen.

Snel als navigator uit de Volvo en drukken. Een veilige plek zoeken, we hebben nog voorsprong, ruim een minuut. Auto stil, in de versnelling, starten en niets. Iets houdt de druklager van zijn plek, en dat 700 meter voor de finish. De zege gaat in rook op. De collega’s in de Volvocup snorren voorbij. Symbolisch begint het nog licht te regenen ook. Wat deze dag een droom had moeten worden voor plek 1 is over en uit. Oorzaak?

 

Een boutje in en bij de versnellingsbak is los getrild. Langzaam van de plek geschoven, en tussen het mechanieken deel gaan zitten. Vandaag is de zege aan onze neus voorbij gegaan door een boutje van € 1,10. We baalden allebei voor aanmerkelijk meer!

 

Op naar Hellendoorn, de volgende kans

 

 

.

 

Nog enkele videobeelden zie hieronder:

 

 

 

Dan de meest pijnlijke videobeelden van de Volvo die er mee ophoudt en eenzaam langs het parcour staat. Prachtig materiaal van de Amsterdam rally 2011 laatste proef deel 2.

 

 

 


 

27 & 28 mei 2011 ELE Rally

 

ELE Rally 2011 winnend over de streep.

 

Op vrijdag 27 mei en zaterdag 28 mei 2011 is de ELE rally verreden. Een van de zwaarste rally’s van Nederland. 20 special stages stonden er dit weekend op het programma met in totaal 600 km aan proeven en verbindingsroutes.. Equipe 64 van Michel Kolen en Fred Roelfsema stonden mooi in het middenveld. Tevens werden zij ingedeeld in de divisie 1. Een soort onderlinge competitie binnen het algemene rally klassement. Vrijdagavond waren een 3 tal proeven die 2 x gereden moesten worden. Het ging de eerste 3 zeer goed en er werden snelle tijden gereden. Echter na de service dweilde de Volvo verschrikkelijk over het asfalt. Ophanging, veer afstelling, stuur inrichting, banden zeg het maar. Aan het einde van de avond rond de klok van 01.30 uur werd er naar Udenhout gereden om te slapen. Morgen weer een dag.

Medium

 

Zaterdagochtend de auto uit parc ferme en meteen naar de service. Bij aankomst met de monteurs overlegd en nieuwe voorbanden er op gezet. Het oude setje brokkelde gewoon af. Daar zou een oorzaak kunnen liggen. En deze dag staan er wel 14 proeven te gebeuren, waaronder een aantal hele snelle. We hebben gisteravond uiteindelijk wel bijna 2 minuten verloren, dus er moest aan getrokken worden. We hebben altijd een winnaar mentaliteit. Na een eerste proef neutralisatie, steeg de stemming niet in de auto. Geen kansen om in te rijden. Maar daarna ging het goed. Achter elkaar waren de Volvo cup deelnemers aan elkaar gewaagd. Het ging mooi stuivertje wisselen om de snelle tijden. Op de onverhard bij de proef van Wintelre is het verschil gemaakt. Michel’s specialiteit, de degelijke Volvo en de soepele navigatie van Fred deden uiteindelijk anderen fouten maken. Veel publiek genoot van de blauw oranje Volvo die met meer dan 180 km per uur over het onverharde denderde van een asperge veld. En plots stond het equipe 64 bovenaan. Bij een hergroepering in Spoordonk bleek dat andere equipes een greppel hadden meegenomen en veel tijd hadden verloren.

Medium

 

 

Voor meer foto's en rally nieuws zie: http://robinv-web.nl/

 

 

Uiteindelijk in de slot proeven van Son, het industrieterrein Ekkersrijt, waar de mensen rijen dik langs het parcour stonden, hebben we laten zien ook dit kunstje goed te kunnen beheersen. Tenslotte de laatste special stage iets van het gas af, om heel huids aan te komen. Immers en stoeprand of betonblok is zo geraakt. Dewinst was binnen en de ELE rally 2011 was in de pocket. De eerste plaats in de C2 klasse en 4e algemeen in de Divisie 1 van het nationale rally klassement.In het Volvo Original Cup klassement nu op de 1e plaats algemeen samen met het rally equipe Smets. Het wordt dus een spannende strijd dit jaar wie gaat er met de titel van door. We gaan ervoor.

In het fotoboek staan wat sfeer impressies van de diverse special stages. Met dank aan al die fotografen die de stof hebben getrotseerd.

 

Videobeelden: de proef in Vlierden.

 

 

Videobeelden: de proef in Stiphout.

 

 

 


 

3 April 2011 ELANDRUN Circuit Lelystad

 

Op zondag 3 april 2011 de spectaculaire circuitdag voor Volvo rijders. Met dank aan Svenska Bildelar uit Lienden (Volvo Rallyteam) zijn er vele toeschouwers rond gereden in de rally volvo's. Ook werd aan menig coureur in spe de fijne kneepjes van het rijden verteld. Hieronder een paar sfeer beelden.

 

Videoverslag Elandrun 2011:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Circuit Short Rally Zandvoort

 

Het nieuwe seizoen start in februari 2011 te Zandvoort. Zie voor filmbeelden het video verslag:

 

 

rond de 6.45 minuten staat de Volvo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Markz logo zwart

Visitors

2546985


2.22%
14.98%
4.93%
1.33%
0.83%
75.72%

Your IP:18.223.43.120