FRTA KNOWLEDGE

Scripta manent, verba volant

Get Adobe Flash player

Jaar 2010

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
Hellendoorn Rally 2010
 
Vrijdag 17 september en zaterdag 18 september 2010 is de 29e Hellendoorn rally verreden. Ook Michel Kolen en Fred Roelfsema stonden aan de start met de Volvo 740 van M1 Racing. De Volvo is ingedeeld bij de C2 klasse, een klasse apart van de Volvo Original Cup Holland. Vrijdag avond bij de start van de eerste 6 proeven bleek al snel dat Michel en Fred er zin in hadden. De Volvo stoof over de special stages. Op de Luttenberg proef, de zo bekende Luttenbergring, ging het een keer mis bij het verkeerd insturen van een linker bocht. Echter door de repeat notes stond de equipe al snel weer in de goede richting. Michel zag de pijl en hoorde de notes niet meer. Een tweede keer ging het goed. Ondanks dat toch een snelle tijd. Echter de concurrentie zat niet stil. Er moest harder worden gereden, ondanks het slechte weer en het spekglad zijn van de proeven. Op het einde van de 6 special stages stonden Michel en Fred voor met 2 minuten op de rest. Rond de klok van 02.00 uur kon er met een gerust hart worden geslapen.
De volgende dag nog een 11 tal special stages. Even sloeg de paniek toe bij de eerste proef. De notes van stage 13 en 16 waren zoek. Geen tijd te verliezen, want zonder notes kan er niet worden gereden. Aan het einde van de 2 proeven, in de service nog eens kijken. Een plakkertje boven aan de pagina had losgelaten en de notes waren er toch. Het kon ook niet anders want de voorbereiding was uiterst precies geweest. Toch dank aan Lisette Roelfsema-Stappenbelt, die nog in rap tempo de concept notes naar Hellendoorn heeft gebracht. (ps wij betalen de bekeuring). De verschillende proeven waren een ware uitdaging. Het mooiste was toch wel de proef met de lange uithalen van onverhard. Uiteindelijk werd het een onvergetelijke dag met spectaculaire proeven. De laatste proef van zaterdag, SS17 was de hekkensluiter. Geen gekke dingen meer, consolideren, want de voorsprong was ruim 4 minuten geworden. Tevreden kan het equipe terug kijken op een geslaagde Hellendoorn rally 2010. Winnaar in de klasse C2, en Michel Kolen Nederlands Kampioen C2. Veel dank is ook verschuldigd aan Gerard Mulder van Svenska Bildelar uit Lienden, samen met Herman en Nick (student IVA) hebben zij de service tot in de puntjes verzorgd. In het fotoalbum staan de diverse foto’s van deze rally, o.a. dankzij Dick Groen van www.autopics.nl,
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Link naar Salland Centraal artikel:

http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=20408

Link naar Rallysport.nl, artikel en foto:

http://www.rallysport.nl/home/en/1/artikel-5017/winnaar-volvo-original-cup-2010-bekend.html

 

 

 

 
 
 
 
25-09-2010: Winnaar Volvo Original Cup 2010 bekend!
 
Afgelopen weekend werd een van de zwaarste rally’s van Nederland verreden. De Schutte Informatisering Hellendoorn Rally 2010. Deze rally heeft voor de rallyrijder dan ook alles in huis. Lange stukken onverhard en snelle bochten. Aan de start stonden 3 VOCH-teams.
Henk Bosscha en Kevin Wever, Michael en Gea Harmsen en Michel Kolen reed dit keer met Fred Roelfsema.
De wedstrijd begon op vrijdag en de regen en vroeg invallende duisternis maakte dit een pittige avond. Op KP1, de Luttenbergring, hadden Henk en Kevin hun eerste spannende moment. Op de ring zelf was de laatste haakse bocht van een serie zo gesneden dat er een laag zand op de proef lag. Doordat het net hard was gaan regenen was het geen zand meer maar blubber. Dit was echter niet te zien en ondanks dat Henk de ring redelijk kent werd hij kompleet verrast. Het gevolg was een ruim 180 graden slip en op een haar na werd een dikke paal gemist. Ook Michael en Gea raakten op de natte eerste KP even in een slip maar konden deze goed corrigeren.
 
Op de KP bij Den Ham was het erg glad bij het uitkomen van een bocht die overging klinkers en Michael moet e’m even in de achteruit zetten. Op een of andere manier verliezen ze daarbij de linker ruitenwisser en daardoor werd het inschatten van de linker bochten een stuk lastiger. Ze hebben toen meteen contact gezocht met de monteurs die een verse ruitenwisser (met dank aan een collega Volvo-team) monteren tijdens de service.
De zaterdagmorgen beginnen Henk en Kevin met meer vertrouwen en zo langzamerhand raken ze weer in het ritme. De achterstand op Michael en Gea Harmsen was ook redelijk snel weer omgezet in een voorsprong. Het onverhard was erg slecht en op de proef bij Den Ham gingen Michael en Gea bijna de sloot in. De middag- en avondproeven (oa bij Notter) hadden ook flinke slechte stukken er in zitten, maar ook stukken waar vol kon worden gegaan.
 
Leuk detail was dat Henk en Kevin op de laatste hergroepering er achter kwamen dat er een voor hen een onbekend achterwiel op de auto zat. Bij navraag bleek dat John deze bij Michel Kolen geleend had in ruil voor een 12 mm boor, om een gebroken motor steun te vervangen. De service had deze vergeten onder de kap weg te halen en op de hergroepering stak deze door de grill van Michel’s auto. Ondanks 2 lekke banden, een verloren uitlaat en een verspeelde voorspoiler (wat iedere keer weer super is opgelost door het service team) hebben Henk en Kevin een super evenement gehad.
Michel Kolen was een maatje te groot voor de overige 2 teams en werd de winnaar van de Hellendoornrally 2010. Met de winst in Hellendoorn en een totaal van 4 uit 7 wedstrijden, is het team van Michel Kolen niet meer te bereiken door de overige teams en is hiermee de terechte winnaar in de Volvo Original Cup Holland van 2010. En verder is ook de 2e plaats definitief: Michael en Gea Harmsen zijn ook niet meer in te halen.
 
De laatste wedstrijd van het jaar is de Conrad Euregio Rally in en om Hengelo op 6 en 7 november.
 
Dick Groen
 
 
 
Videobeelden van de proef met op het einde beelden van de Volvo:
 
 
 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Markz logo zwart

Visitors

2653164


2.13%
15.09%
4.77%
1.27%
0.80%
75.94%

Your IP:3.20.233.31